Statuten van de NVVS

Statuten van de NVVS


NAAM EN ZETEL
Artikel 1
De vereniging draagt de naam: Nederlandse Wetenschappelijke Vereniging voor Seksuologie en is gevestigd te Wormerveer, hierna te noemen: de vereniging. De verkorte naam van de vereniging is: NVVS.

DOEL
Artikel 2

Beginselverklaring
1. De vereniging benadert de menselijke seksualiteit vanuit een biopsychosociaal perspectief en beschouwt de seksuologie als een interdisciplinaire wetenschap. Deze is zoveel mogelijk evidence based en daar waar dit bewijs ontbreekt zal naar maximale consensus worden gestreefd.
2. De vereniging erkent dat de seksuologie als wetenschap onderdeel uitmaakt van een cultureel, maatschappelijk en politiek domein.
3. De vereniging zal niet discrimineren naar sekse, geloof, ras, seksuele voorkeur, leeftijd en leefstijl en onderschrijft de seksuele en reproductieve rechten van de mens.
Doelstelling van de vereniging
1. Het bevorderen en bewaken van de kwaliteit van de seksuologie in de breedste zin van het woord op de terreinen:
A. wetenschappelijk onderzoek en studie;
B. hulpverlening en gezondheidsbevordering;
C. onderwijs en opleiding; 2. Het gevraagd en ongevraagd adviseren bij seksuologische relevante kwesties.

Zij tracht deze doelen te bereiken door:
1. het organiseren van wetenschappelijke bijeenkomsten, tenminste eenmaal per jaar;
2. het stimuleren van multicentrisch onderzoek;
3. het bevorderen van interdisciplinaire en (inter)nationale contacten;
4. vertegenwoordiging op relevante (inter)nationale congressen;
5. het aanhouden en bijhouden van registers van seksuologische hulpverleners;
6. accrediteren van opleidingen en nascholing;
7. noodzakelijke fondsenwerving.

LIDMAATSCHAP
Artikel 3

1. De vereniging kent gewone leden, aspirantleden, ereleden, en begunstigers. Gewone en aspirantleden kunnen lid worden doordat zij, na aanmelding door henzelf, door het bestuur zijn geaccepteerd, met in acht- neming van het bepaalde in het Huishoudelijk Reglement. Ten aanzien van het erelidmaatschap gelden bijzondere bepalingen die nader geregeld zijn in het Huishoudelijk Reglement.
2. Alleen gewone leden en ereleden kunnen in aanmerking komen voor registratie in één van de Registers die worden beheerd door een daarvoor speciaal aangesteld orgaan. Gewone leden en ereleden die geregistreerd zijn mogen zich tegenover derden als zodanig presenteren. Zij die zich jegens derden onterecht uitgeven als geregistreerd kunnen worden ontzet uit het lidmaatschap van de NVVS. Registratie is geen vereiste voor het lidmaatschap. Het uitblijven van (her)registratie is geen grond voor beëindiging van het lidmaatschap, onverminderd de mogelijkheid dat een grond voor weigering van herregistratie zelfstandig gelijk kan zijn aan een grond voor opzegging van het lidmaatschap door de vereniging.
3. Alle leden zijn gebonden aan de bepalingen van de Gedragscode van de vereniging.
4. Als begunstigers kunnen alle natuurlijke en rechtspersonen worden aangemerkt die daartoe de wens uiten. Het bestuur is bevoegd financiële ondersteuning van de vereniging of andere ondersteuning van welke aard dan ook namens de vereniging te aanvaarden, behoudens de beperkingen gesteld in het Huishoudelijk Reglement.

Artikel 4
Het lidmaatschap is persoonlijk en mitsdien niet vatbaar voor overdracht of overgang.

Artikel 5
1. Het lidmaatschap eindigt:

A. bij het overlijden van het lid;
B. door opzegging door het lid;
C. door opzegging namens de vereniging, indien het lid naar de mening van het bestuur handelt in strijd met de beginselverklaring of de doelstellingen van de vereniging, alsmede wanneer het zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt;
D. door ontzetting, indien het lid handelt in strijd met de statuten, reglementen of
E. besluiten van de vereniging en/of de vereniging op onredelijke wijze benadeelt.

2. Opzegging van het lidmaatschap door het lid kan slechts geschieden tegen het einde van een boekjaar, mits schriftelijk en met inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste vier weken.
Niettemin is onmiddellijke beëindiging van het lidmaatschap door opzegging mogelijk:
A. indien redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren;
B. binnen een maand nadat een besluit waarbij de rechten van de leden zijn beperkt of hun verplichtingen zijn verzwaard, aan een lid bekend is geworden of medegedeeld (tenzij het betreft een wijziging van de geldelijke rechten en verplichtingen);
C. binnen een maand nadat een lid een besluit is meegedeeld tot omzetting van de vereniging in een andere rechtsvorm of tot fusie.
D. Indien een opzegging niet tijdig heeft plaatsgehad, loopt het lidmaatschap door tot het einde van het eerstvolgende verenigingsjaar.

3. Opzegging (sub 1c) en ontzetting (sub 1d) geschieden door het bestuur;
A. het bestuur stelt ten spoedigste de betrokkene schriftelijk hiervan in kennis met opgave van redenen;
B. gedurende een maand na ontvangst van de kennisneming van dit besluit kan de betrokkene in beroep gaan bij de algemene ledenvergadering;
C. gedurende de beroepstermijn van een maand en hangende het beroep is het lid geschorst.

4. Een lid kan worden geschorst voor ten hoogste drie maanden indien het bestuur dit nodig acht om zich te beraden over de noodzaak tot opzegging of ontzetting als bedoeld onder lid 1c en 1d van dit artikel.

5. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft desniettemin de jaarlijkse bijdrage voor het geheel verschuldigd.

BESTUUR
Artikel 6 1.
1. Het bestuur bestaat maximaal uit zeven leden: een voorzitter, secretaris en penningmeester alsmede vier overige bestuursleden.
2. Het bestuur wordt door de algemene ledenvergadering gekozen uit de gewone leden.
3. De voorzitter wordt door de algemene ledenvergadering gekozen in functie. Het bestuur wijst uit haar midden een secretaris en een penningmeester aan.

Artikel 7
1. Bestuursleden worden benoemd voor de tijd van drie jaar.
2. Aftredende bestuursleden zijn terstond herbenoembaar.
3. Bestuursleden kunnen maximaal twee aansluitende periodes in dezelfde bestuursfunctie in het bestuur zitting hebben.
4. Een bestuurslid kan maximaal een periode van 9 jaar zitting hebben in het bestuur.
5. In bestaande vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien. Een niet voltallig bestuur blijft bestuursbevoegd.

Artikel 8
1. Elk bestuurslid kan te allen tijde door de algemene ledenvergadering worden ontslagen of geschorst. Een schorsing die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een besluit tot ontslag, eindigt door het verloop van die termijn. Het geschorste bestuurslid wordt in de gelegenheid gesteld zich in de algemene vergadering te verantwoorden en kan zich daarbij door een raadsman doen bijstaan.

2. Het bestuurslidmaatschap eindigt voorts:
A. door het eindigen van het lidmaatschap van de vereniging;
B. door bedanken.

Artikel 9
1. De vereniging wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd door:
A. hetzij het bestuur;
B. hetzij de voorzitter en secretaris van het bestuur of hun plaatsvervangers.

2. Het bestuur is, mits met voorafgaande goedkeuring van de algemene ledenvergadering, bevoegd te besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen, het aangaan van overeenkomsten waarbij de vereniging zich als borg of hoofdelijk medeschuldenaar verbindt, zich voor een derde sterk maakt of zich tot zekerheidstelling voor een schuld van een derde verbindt. Op het ontbreken van deze goedkeuring kan tegen derden beroep worden gedaan.

ALGEMENE LEDENVERGADERING
Artikel 10
1. Het bestuur roept de algemene ledenvergadering schriftelijk bijeen zo dikwijls het dit wenselijk oordeelt doch tenminste eenmaal per jaar.
2. Op schriftelijk verzoek van tenminste tien leden is het bestuur verplicht tot het bijeenroepen van een algemene ledenvergadering op een termijn van niet langer dan vier weken. Indien aan het verzoek binnen veertien dagen geen gevolg wordt gegeven, kunnen de verzoekers zelf tot bijeenroeping overgaan op de wijze waarop het bestuur de algemene ledenvergadering bijeenroept.

Artikel 11
1. De algemene ledenvergaderingen worden geleid door de voorzitter of zijn/haar plaatsvervanger. Bij beider ontstentenis of belet treedt één der andere bestuursleden, door het bestuur aan te wijzen, als voorzitter op.
2. Van de ledenvergaderingen worden door secretaris of een ander door de voorzitter daartoe aangewezen persoon notulen gehouden, die in dezelfde ledenvergadering dan wel in een volgende algemene ledenvergadering worden vastgesteld.
3. Elk lid, dat niet geschorst is, heeft toegang tot de algemene ledenvergadering, alsmede degenen, die daartoe door het bestuur en/of de algemene vergadering zijn uitgenodigd.
4. Een geschorst lid heeft toegang tot de vergadering waarin het besluit tot schorsing wordt behandeld, en is bevoegd daarover het woord te voeren.
5. Elk gewoon lid en elk erelid heeft in de algemene ledenvergadering één stem. Bij het uitbrengen van de stem dient het (ere)lid aanwezig te zijn. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan.
6. Besluiten worden genomen bij gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen, tenzij de statuten anders bepalen. Stemming over zaken geschiedt mondeling, over personen schriftelijk, tenzij bij acclamatie.

PIJLERS
Artikel 12
1. Het bestuur is bevoegd onder zijn verantwoordelijkheid bepaalde onderdelen van zijn taak te doen uitvoeren door Pijlers. Een of meerdere bestuursleden is portefeuillehouder van één of meerdere Pijlers.

2.
A. De vereniging kent minimaal drie Pijlers, waaronder:
• de Pijler Wetenschap;
• de Pijler Onderwijs;
• de Pijler Hulpverlening en Gezondheidsbevordering.

B. Het bestuur is bevoegd een nieuwe Pijler tot stand te brengen en deze op te heffen.
C. Alleen leden van de vereniging kunnen deelnemer zijn van een Pijler.
D. Het is mogelijk deel te nemen aan meerdere Pijlers.
E. Samenstelling, taken en bevoegdheden van de Pijlers - en de wijze van verantwoording aan het bestuur - zijn omschreven in het Huishoudelijk Reglement.

3. De samenstelling, werkwijze en bevoegdheden van de Pijlers kunnen worden geregeld in één of meer reglementen, welke reglementen worden vastgesteld en kunnen worden gewijzigd door het bestuur krachtens een daartoe met een gewone meerderheid van stemmen genomen bestuursbesluit.

COMMISSIES
Artikel 13
1. De vereniging kent minimaal de volgende commissies, te weten:
• de Klachtencommissie;
• de Tuchtrechtcommissie;
• de Commissie van Beroep;

2. Het bestuur is bevoegd nieuwe commissies in te stellen en deze op te heffen.
3. Ook niet-leden van de vereniging kunnen lid van een commissie zijn.
4. De samenstelling, werkwijze en bevoegdheden van de commissies kunnen worden geregeld in één of meer reglementen, welke reglementen worden vastgesteld en kunnen worden gewijzigd door het bestuur krachtens een daartoe met een gewone meerderheid van stemmen genomen bestuursbesluit.
5. De leden van de commissies, alsmede hun plaatsvervangers, worden benoemd door de Algemene Ledenledenvergadering. Het bestuur is gehouden een voordracht daartoe op te maken en tijdig aan de leden kenbaar te maken, onverminderd het recht van een lid om zich ter ledenvergadering als lid kandidaat te stellen. Alvorens tot bekendmaking van de voordracht over te gaan, vraagt het bestuur de betrokken kandidaat om schriftelijke bevestiging van diens bereidheid. Indien op enig moment, tussen twee Algemene Ledenledenvergaderingen in, een vacature ontstaat terwijl er geen plaatsvervanger (meer) is, is het bestuur bevoegd een lid casu quo plaatsvervanger te benoemen voor de periode tot de eerstvolgende Algemene Ledenledenvergadering.

BOEKJAAR EN JAARSTUKKEN
Artikel 14
Het boekjaar van de vereniging valt samen met het kalenderjaar.

Artikel 15
1. Het bestuur brengt op een algemene ledenvergadering binnen zes maanden na afloop van het boekjaar zijn jaarverslag uit en doet, onder overlegging van de nodige bescheiden, rekening en verantwoording over zijn in het afgelopen boekjaar gevoerd bestuur. Na verloop 6 van de termijn van zes maanden kan ieder lid deze rekening en verantwoording in rechte van het bestuur vorderen.
2. De algemene ledenvergadering benoemt jaarlijks, op voorstel van het bestuur, uit de leden een kascommissie van tenminste twee personen, die geen deel mogen uit maken van het bestuur. De kascommissie onderzoekt de rekening en verantwoording van het bestuur en brengt aan de algemene ledenvergadering verslag van haar bevindingen uit. Het bestuur is verplicht aan de kascommissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gevraagde inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden te tonen, en inzage in de boeken en bescheiden der vereniging te geven. Vergt dit onderzoek naar het oordeel der kascommissie bijzondere boekhoudkundige kennis, dan kan zij zich op kosten van de vereniging door een deskundige doen bijstaan.
3. De opdracht van de kascommissie kan te allen tijde door de algemene ledenvergadering worden herroepen, mits gelijktijdig een andere kascommissie wordt benoemd. 4. Goedkeuring van de rekening en verantwoording door de algemene ledenvergadering strekt tot decharge van het bestuur. 5. Het bestuur is verplicht de bescheiden bedoeld in lid 1, zeven jaar te bewaren.

GELDMIDDELEN
Artikel 16
1. De inkomsten van de vereniging bestaan uit contributies van de leden, bijdragen van begunstigers, legaten, schenkingen en andere wettige middelen.
2. De door de leden verschuldigde contributie wordt jaarlijks door de algemene ledenvergadering vastgesteld. Behoudens het geval dat de algemene vergadering uitdrukkelijk bepaalt dat ook de ereleden voren gemelde bijdrageplicht hebben, zijn zij daarvan vrijgesteld.

STATUTENWIJZIGING EN ONTBINDING
Artikel 17
1. De statuten van de vereniging kunnen worden gewijzigd krachtens besluit van de algemene ledenvergadering, genomen met tenminste twee/derde meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.
2.
A. Tot de ledenvergadering, waarin de statutenwijziging aan de orde komt, moeten de leden tenminste veertien dagen van tevoren schriftelijk zijn opgeroepen, onder opgave van de volledige tekst van de voorgestelde wijziging;
B. Zij die de oproeping tot de algemene ledenvergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten tenminste vijf dagen vóór de ledenvergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgestelde wijziging woordelijk is opgenomen op een daartoe geschikte plaats ter inzage leggen tot na afloop van de dag waarop de ledenvergadering wordt gehouden.
3. Het bepaalde in lid 2 van dit artikel is niet van toepassing, indien in de algemene ledenvergadering alle leden aanwezig zijn en het besluit tot statutenwijziging met algemene stemmen wordt genomen.
4. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op een besluit tot ontbinding van de vereniging. In geval van ontbinding van de vereniging is het bestuur belast met de vereffening en zal een eventueel batig saldo worden aangewend voor door de algemene ledenvergadering te bepalen zodanige doeleinden als het meest met het doel van de vereniging zullen overeenstemmen.
5. Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van deze statuten zoveel mogelijk van kracht.

HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Artikel 18
1. Al hetgeen in deze statuten niet geregeld is, kan in één of meer reglementen worden geregeld, welke reglementen worden vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering. Genoemde reglementen mogen niet in strijd zijn met het bepaalde in deze statuten. In geval van strijd tussen een reglement en de statuten, gelden de bepalingen van de statuten.
2. Besluiten tot wijziging van het Huishoudelijk Reglement en van de Gedragscode van de vereniging worden genomen met twee/derde meerderheid van de uitgebrachte stemmen. De overige reglementen (met uitzondering van de reglementen als bedoeld in artikel 13, welke door het Bestuur worden vastgesteld) worden vastgesteld bij een gewone meerderheid van stemmen.
3. Indien in statuten of reglementen een taak wordt opgedragen aan een commissie of ander orgaan van de vereniging, wordt dat orgaan door het bestuur in de gelegenheid gesteld haar mening te geven omtrent een wijziging van statuten of reglementen ter zake.
4. Onverminderd het bepaalde in artikel 12, derde lid en artikel 13, derde lid van de statuten, juncto het derde lid van dit artikel, kan de Algemene Ledenvergadering een besluit nemen tot wijziging van de reglementen als bedoeld in artikel 12, derde lid en artikel 13, derde lid, van de statuten mits dit besluit wordt genomen met twee/derde meerderheid der stemmen.

SLOTBEPALING
Artikel 19
In gevallen waarin de wet, de statuten en het huishoudelijk reglement niet voorzien, beslist het bestuur.

Zoals vastgesteld op de Algemene ledenvergadering van 29 maart 2019