Huishoudelijk Reglement NVVS

Huishoudelijk Reglement NVVS


LIDMAATSCHAP EN CONTRIBUTIE
Artikel 1
1. Gewoon lid kan worden hij/zij die:
a. een relevante HBO of academische of naar het oordeel van het bestuur daarmee gelijk te stellen opleiding heeft én
b. vanuit zijn/haar vakgebied daadwerkelijk getoond heeft dat de seksuologie in de twee jaren direct voorafgaand aan de aanmelding een herkenbaar onderdeel van zijn/haar werkzaamheden heeft gevormd én
c. de doelstelling, de beginselverklaring en de Gedragscode en de Reglementen der Vereniging onderschrijft én
d. ter zake van zijn persoon of uitoefening van werkzaamheden, naar het oordeel van het bestuur, geen bezwaren oproept tegen het lidmaatschap.

2. Aspirantlid kan worden hij/zij die naar het oordeel van het bestuur (nog) niet geheel voldoet aan de eisen gesteld in het eerste lid sub a en b, maar wel aan het gestelde sub c en d. Na een periode van 12, 24 of ten hoogste 36 maanden van ‘aspirant lid’ kan hij/zij een verzoek tot gewoon lidmaatschap indienen bij het bestuur. Bij dit verzoek worden gevoegd documenten, verslagen e.d. waaruit zou blijken dat wordt voldaan aan het gestelde als bedoeld in lid 1 sub a en b. Als naar oordeel van het bestuur betrokkene voldoet aan de eisen lid 1 sub a en b dan wordt hij/zij hiervan schriftelijk en/of per e-mail in kennis gesteld. Als naar oordeel van het bestuur nog niet wordt voldaan aan bedoelde eisen dan wordt betrokkene hierover schriftelijk en/of per e-mail geïnformeerd met redenen omkleed.

3. Erelid kan worden hij/zij op grond van bijzondere verdiensten voor de seksuologie in het algemeen of de vereniging in het bijzonder. Het bestuur doet hiertoe een voordracht aan de Algemene Ledenvergadering.

4. Personen, die gewoon lid of aspirantlid willen worden, dienen zich aan te melden bij de secretaris van de vereniging. Het bestuur bepaalt of er aan het gestelde in de leden 1 en 2 wordt voldaan. Beroep tegen een afwijzing van het lidmaatschap staat open op de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering. Een beroep dient schriftelijk en gemotiveerd te worden ingediend. Betrokkene wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar standpunt in de algemene ledenvergadering te bepleiten.

Artikel 2
Indien een lid inzake zijn/haar opzegging of ontzegging door het bestuur (statuten artikel 5 lid 1c en lid 1d) beroep doet op de Algemene Vergadering overeenkomstig de statuten (artikel 5 lid 3c) dan is het bestuur gehouden dit op de eerstvolgende Algemene Vergadering aan de orde te stellen.

Artikel 3
1. Elk gewoon en aspirant lid is een jaarlijkse contributie verschuldigd voor het lidmaatschap van de vereniging. Ereleden hebben geen verplichting tot het betalen van contributie, onverminderd hun recht om de vereniging financieel te steunen. De contributie wordt jaarlijks door het bestuur vastgesteld en tijdens de Algemene Ledenvergadering voorgelegd. 
2a. Het lidmaatschap loopt van 1 januari tot en met 31 december en wordt automatisch verlengd tenzij het bestuur voor 1 december van het lopende lidmaatschapsjaar de opzegging heeft ontvangen, één en ander met inachtneming van lid 2 onder b van dit artikel.

2b. Opzegging door een lid kan door middel van een aangetekende brief, gericht aan het bestuur. Een opzegging op andere wijze is geldig, wanneer deze schriftelijk (of per e-mail of fax) door het bestuur bevestigd wordt. Opzegging door een lid tijdens de loop van een zaak voor de klachtencommissie, tuchtcommissie of commissie van beroep staat niet een uitspraak van de betreffende commissie in de weg.

3. Wanneer het lidmaatschap in de loop van een jaar, waarin de contributie verschuldigd is, eindigt, blijft het volledige bedrag verschuldigd, ongeacht de oorzaak van de beëindiging. In geval van overlijden van het lid, kan het bestuur bepalen de contributie naar rato te restitueren aan de rechthebbenden c.q. van vordering tot betaling van de contributie af te zien.

Artikel 4
1. Verzoeken tot vermindering van contributie op grond van bijzondere omstandigheden kunnen worden gericht tot het bestuur, mits het verzoek schriftelijk wordt gedaan, met vermelding van de gronden voor het verzoek en bijvoeging van eventuele bewijsstukken.

2. Betaling van de contributie kan uitsluitend giraal en/of digitaal, bij voorkeur met gebruikmaking van automatische incasso, zulks ter keuze aan de vereniging. Betaling dient te geschieden voor 1 maart van het betreffende jaar. Automatische incasso’s zullen medio februari worden afgeschreven.

3. Te late betaling leidt in alle gevallen tot verhoging van het verschuldigde bedrag. Indien ook in tweede termijn niet is betaald, vindt automatisch verhoging van het dan openstaande bedrag plaats. De vereniging is, onverminderd haar bevoegdheid om het lidmaatschap wegens achterstallige betaling op te zeggen, bevoegd om de vordering in handen van derden ter incasso te geven. Alle hieraan verbonden kosten komen voor rekening van het lid.

4. De administratie van de vereniging dient tot volledig bewijs van de betaalde bedragen en de momenten waarop betalingen hebben plaatsgevonden, onverminderd de mogelijkheid van tegenbewijs.

5. Leden die geroyeerd zijn vanwege achterstallige betaling, kunnen het bestuur schriftelijk verzoeken weer als lid te worden toegelaten, op voorwaarde dat achterstallige betalingen, inclusief verhogingen en incassokosten tegelijk met het indienen van het verzoek voldaan zijn. Het bestuur kan aan de hernieuwde toelating de voorwaarde verbinden, dat de contributie voor het toekomende jaar vooruit betaald wordt.

6. Het bestuur heeft het recht zonder raadpleging van haar leden jaarlijks de contributie te verhogen met de inflatiecorrectie.

ALGEMENE LEDEN VERGADERING (ALV)
Artikel 5
1. Het bestuur doet schriftelijk opgave van de door haar voorgenomen agendapunten en – indien van toepassing – van de voordracht die zij voornemens is te doen voor de (her)benoeming van bestuursleden en – waar van toepassing - leden van de commissies. Deze opgave zal tenminste worden gedaan 21 dagen vóór de ALV.

2. Bij deze opgave zal het bestuur de leden oproepen om – met inachtneming van statuten en reglementen – zo zij dit wensen, voorstellen voor punten ter behandeling op de vergadering te doen en/of (tegen)kandidaten te stellen voor posities in het bestuur en – waar van toepassing – leden van de commissies.

3. Tot tenminste 14 dagen voor de ALV voornoemd, kan de voordracht van het bestuur door de leden worden aangevuld door het schriftelijk indienen bij het bestuur door tenminste 5 gewone leden of ereleden van de Vereniging van één of meer tegenkandidaten, zulks onder toevoegen van een door iedere tegenkandidaat ondertekende verklaring dat hij/zij met zijn/haar kandidatuur instemt.

4. Tot tenminste 14 dagen voor de ALV voornoemd kunnen leden punten ter behandeling op de ALV schriftelijk aanmelden bij het bestuur, met een schriftelijke toelichting op de inhoud en achtergronden van het betreffende punt. Het bestuur is gehouden deze punten op de agenda op te nemen en heeft het recht voor de vergadering haar mening ter zake aan de leden kenbaar te maken.

5. Tenminste 7 dagen voor elke Algemene Vergadering ontvangen de leden hiertoe een schriftelijke convocatie, vermeldende de in die vergadering te behandelen punten. 

6. Slechts ten aanzien van de punten op deze convocatie vermeld, kunnen in die vergadering besluiten worden genomen.

Artikel 6
De voorzitter leidt de vergaderingen en stelt in overleg met de secretaris de agenda voor de vergaderingen vast. Bij ontstentenis van de voorzitter wordt hij/zij vervangen door de vicevoorzitter of bij diens ontstentenis door een daartoe aangewezen ander lid van het bestuur.
De secretaris is belast met het doen opmaken van de notulen van de Algemene Vergadering, de huishoudelijke vergaderingen en de bestuursvergaderingen, het voeren van de correspondentie, het samenstellen van het jaarverslag en het doen verzorgen en bewaren van het archief.
De penningmeester is belast met het beheer van de geldmiddelen en boekhouding. Hij/zij brengt jaarlijks een financieel verslag aan de Algemene Leden Vergadering uit en legt jaarlijks aan de Algemene Vergadering een begroting voor van ontvangsten en uitgaven.
Bij ontstentenis van secretaris of penningmeester worden deze vervangen door een daartoe door het bestuur aangewezen ander lid van het bestuur. Het is niet toegestaan deze functies te combineren.

Artikel 7
Tenminste één keer per jaar wordt een ALV gehouden, welke als Jaarvergadering zal worden aangemerkt. Op deze Jaarvergadering vindt (her)verkiezing van bestuursleden plaats en worden het jaarverslag over het afgelopen kalenderjaar en de begroting over het volgend kalenderjaar besproken en behandeld (zoals bepaald in de statuten artikel 10 lid 1).

Artikel 8
1. Gelet op het gestelde in artikel 10 lid 2 van de statuten, is het bestuur gehouden uiterlijk binnen 4 weken (28 dagen) na ontvangst van bedoeld schriftelijk verzoek, een Algemene Vergadering uit te schrijven.

2. Onmiddellijk na ontvangst van het verzoek zal het bestuur dit schriftelijk melden. Deze mededeling gaat gepaard met een opgaaf van de door de leden gewenste punten ter behandeling, al dan niet aanvullende punten van het bestuur én een oproep aan andere leden om binnen 7 dagen met inachtneming van de procedure als bedoeld in artikel 5 lid 4 van dit reglement punten in te dienen.

3. Met de in lid 2 genoemde leden worden bedoeld gewone leden of ereleden. Blijft het bestuur met betrekking hiertoe in gebreke, dan zijn de in artikel 10 lid 2 van de statuten genoemde leden gerechtigd zelf een Algemene Vergadering te beleggen in welk geval de Vergadering zelf in haar leiding zal voorzien. Dit echter met inachtneming van het bepaalde in dit Huishoudelijk Reglement.

BOEKJAAR EN JAARSTUKKEN
Artikel 9
Op de Jaarvergadering wordt op voorstel van het bestuur voor het lopende boekjaar (= kalenderjaar) uit de gewone leden of ereleden een commissie van tenminste 2 personen, niet zijnde bestuursleden, benoemd ter controle van de rekening en verantwoording van de penningmeester, welke commissie in de eerstvolgende Jaarvergadering over haar bevindingen rapport uitbrengt (statuten artikel 15 lid 2). Deze Kascommissie benoemt uit haar midden een voorzitter.

BEGUNSTIGERS
Artikel 10

Ieder natuurlijke of rechtspersoon kan begunstiger zijn van de vereniging, door middel van een eenmalige of herhaalde ondersteuning in geld of in natura. Het bestuur maakt bij haar financiële verslaglegging melding van deze ondersteuning. Indien de ondersteuning plaatsvindt door een bedrijf dat goederen aanbiedt of diensten verricht, die verband houden met seksuologie, wordt een lijst met namen en bedragen c.q. de tegenwaarde hiervan op de Algemene Ledenvergadering ingebracht. Het bestuur zal geen vormen van ondersteuning aanvaarden die reputatie en/of de onafhankelijkheid van de vereniging of haar leden in gevaar kan brengen.

PRIVACY
Artikel 11
1. Onverminderd hetgeen bij de wet bepaald is omtrent bescherming van de persoonlijke levenssfeer, kan een (kandidaat) lid verzocht worden aan het bestuur c.q. de registratiecommissie die gegevens te verstrekken die nodig zijn om de beoordeling van toelating als lid c.q. registratie mogelijk te maken. Het bestuur kan daarbij verzoeken om bewijzen te overleggen c.q. aan derden te verzoeken verklaringen af te leggen. Het bestuur zal hiertoe niet overgaan dan na toestemming van betrokkene. Indien betrokkene gevraagde gegevens niet verstrekt, dan wel de in de vorige volzin genoemde toestemming niet geeft, kan het bestuur besluiten betrokkene niet als lid toe te laten, het lidmaatschap op te zeggen of kan de registratiecommissie besluiten geen (her)registratie toe te kennen.

2. De vereniging zal, behoudens wettelijke verplichting, geen persoonlijke gegevens over leden aan derden verstrekken, anders dan met toestemming van betrokkene. 

3. De vereniging houdt een bestand bij, genaamd de ledenlijst, waarin worden opgenomen persoonsgegevens van de leden, waartoe te rekenen: naam, geslacht, geboortedatum opleiding c.q. specialisatie zakelijk telefoonnummer* / faxnummer* werkadres* zakelijk emailadres */privéadres** / privételefoonnummer**/privé e-mail adres** mobiel telefoonnummer*.

4. De vereniging mag deze gegevens geheel of ten dele verwerken in een lijst die toegankelijk is via de website van de vereniging of een lijst in publicaties van de vereniging. Leden worden geacht hun toestemming als bedoeld in artikel 8 van de Wet Bescherming Persoonsgegevens te hebben gegeven. Privégegevens worden – tenzij met toestemming van het betreffende lid, alleen op het voor leden toegankelijke deel van de website vermeld.

5. Op eerste schriftelijk verzoek van een lid is de NVVS gehouden om: óf alle gegevens van betrokkene) buiten de lijst als bedoeld in het vierde lid te houden óf één of meer van de genoemde gegevens (*) buiten de lijst te houden óf één of meer van de genoemde gegevens (**) buiten de lijst te houden.

6. De vereniging is verplicht om nieuwe leden te wijzen op het gestelde in lid 3 en lid 4 en hen een termijn van 2 weken te geven om schriftelijk te verzoeken om toepassing van lid 5:
1. Een eenmaal gedaan verzoek kan te allen tijde worden gewijzigd, met dien verstande dat de vereniging een redelijke termijn zal worden gegund om de uit het verzoek voortvloeiende aanpassingen door te voeren.

2. Voor zover door de wet vereist, zal het bestuur het maken c.q. bewerken van de lijst met Persoonsgegevens melden bij de daartoe bevoegde instantie.

PIJLERS
Artikel 12

Een Pijler is een orgaan binnen de vereniging waarbinnen onder verantwoordelijkheid van het bestuur taken worden uitgevoerd. Deze taken worden door het bestuur toegewezen.

Artikel 13
Binnen het bestuur is een portefeuillehouder belast met de afstemming van taken en het bewaken van bevoegdheden tussen bestuur en Pijler. De Pijler heeft een beleidsuitvoerende bevoegdheid, het bestuur een beleidsbepalende bevoegdheid.

Artikel 14
Binnen een Pijler zorgt de coördinator voor afstemming met de portefeuillehouder van het bestuur. Het is mogelijk dat de functies van coördinator en van portefeuillehouder samenkomen in één persoon. Ook is het mogelijk dat de portefeuillehouder als lid deelneemt aan de Pijler. De coördinator stuurt de Pijler aan, agendeert vergaderingen en ziet toe op verdeling en uitvoering van de taken. De coördinator kan zich laten bijstaan door een secretaris die binnen een Pijler kan worden aangesteld.

Artikel 15
Een Pijler bestaat uit minimaal 4 leden. De coördinator wordt in overleg met het bestuur aangesteld.

Artikel 16
Voor de Pijler wordt jaarlijks door het bestuur een bepaald budget begroot. De leden van de Pijler ontvangen een vergoeding voor de door hen gemaakte reis-, verblijf- en vergaderkosten.

Artikel 18
Over haar activiteiten legt de Pijler verantwoording af aan het bestuur, het bestuur legt hierover verantwoording af aan de leden in de ALV. Tegen de activiteiten en besluiten van individuele leden van de Pijler kan beroep worden aangetekend bij de Commissie van Beroep van de NVVS.

SLOTBEPALING
Artikel 19
In gevallen waarin de wet, de statuten en het huishoudelijk reglement niet voorzien, beslist het bestuur.

Dit Huishoudelijk Reglement heeft, na goedkeuring van de leden op de ledenraadpleging d.d. 22 maart 2013, bindende kracht voor alle leden van de NVVS.